Firma MasterCard opublikowała wyniki „Badania otwartości polskich konsumentów na innowacyjne metody płatności” przeprowadzonego we współpracy z domem badawczym Maison & Partners. Wyniki badania potwierdzają popularność e-handlu. Robienie zakupów znalazło się wśród najpopularniejszych form aktywności w sieci (54 proc. wskazań), obok m.in. korzystania z serwisów społecznościowych (71 proc.) i informacyjnych (68 proc.) oraz z bankowości mobilnej (62 proc.). Tylko 13 proc. polskich internautów deklaruje, że w ogóle nie kupuje w sieci, a 29 proc. mówi, że robi e-zakupy 2-3 razy w miesiącu.
W internecie najchętniej zamawiamy: ubrania i buty (67%), kosmetyki (45%), elektronikę (45%), sprzęt RTV AGD (38%), a także książki, muzykę i filmy (38%). Widać przy tym tradycyjny podział zainteresowań u kupujących różnej płci: kobiety interesują się przede wszystkim ubraniami i kosmetykami, podczas gdy sprzęt elektroniczny i RTV/AGD pozostaje domeną mężczyzn.
Jeśli chodzi o sposoby płatności za e-zakupy, mimo rosnącej popularności transakcji bezgotówkowych w sklepach stacjonarnych, nadal zaskakuje popularność opcji „za pobraniem” wśród internautów, którą wybiera 22% badanych. Najpopularniejszą jednak formą płatności w internecie pozostaje szybki przelew typu „pay-by-link” (41%) i tradycyjne przelewy w formie przedpłaty na konto (20%), natomiast wybór karty płatniczej deklaruje 15% badanych.
Respondenci kupujący online oczekują przede wszystkim, żeby płacenie za zakupy było wygodne (64% wskazań) i szybkie (62%), a bezpieczeństwo, jakkolwiek wciąż bardzo istotne, rzadziej zaprząta uwagę konsumentów (42%). Co więcej robienie zakupów w internecie, podobnie jak korzystanie z bankowości online, badani uważają za bezpieczniejsze niż korzystanie z serwisów społecznościowych czy poznawanie nowych ludzi przez internet.
Wyniki badania MasterCard pokazują, że polscy internauci oczekują wygody, szybkości i bezpieczeństwa względem płatności bezgotówkowych w sieci. Można się więc spodziewać m.in. rosnącej popularności portfeli cyfrowych, takich jak MasterPass, które maksymalnie upraszczają płatności kartą w sieci i zwiększają bezpieczeństwo transakcji.
Internauci wydają się też być szczególnie podatni na różnego rodzaju promocje i oferty specjalne. Zapytani, co mogłoby ich skłonić do częstszego płacenia kartą w sieci, wymieniają możliwość otrzymania zniżki (55%) lub zbierania punktów za transakcje (41%).
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie MasterCard przez dom badawczy Maison & Partners, w pierwszym kwartale 2016 r. Zostało ono przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie reprezentatywnej dla populacji internautów w Polsce. W badaniu wzięło udział 1056 respondentów z różnych części Polski.
Źródło: www.dlahandlu.pl