Choć wydaje się, że łatwo jest rozpocząć działalność w branży ecommerce, najlepsi gracze rynkowi wciąż konkurują między sobą, stosując coraz to bardziej wymyślne oraz udoskonalone rozwiązania. Czym więc można wyróżnić się wśród konkurencji, aby zdobyć jak najwięcej klientów? Dwa najważniejsze czynniki to oczywiście atrakcyjny asortyment i jakość obsługi klienta. Na oba te aspekty wpływają kwestie logistyczne, a niestety bardzo często młodzi przedsiębiorcy o tym zapominają. Oto kilka najważniejszych wskazówek, które sprawią, że logistyka dla ecommerce będzie jeszcze lepsza i sprawniejsza.
Szybkość dostarczenia wysyłki
Bardzo często klienci podejmują decyzję o zakupie na podstawie szybkości czasu dostawy. Mając do wyboru ten sam produkt w różnych sklepach, kryterium wyboru nie zawsze będzie niższa cena, lecz właśnie krótszy okres oczekiwania na przesyłkę. Na skrócenie czasu dostawy wpływać może: odpowiedni magazyn i sortowanie produktów, sprawne pakowanie produktów w pożądane materiały zabezpieczające i opakowania, a także współpraca z dobrą firmą przewozową i kurierską. Im bardziej zautomatyzowany będzie proces logistyczny, tym szybciej przesyłki dotrą do klientów, co wpłynie pozytywnie na wizerunek firmy i świadczyć będzie o wysokiej jakości obsługi klienta. Wielu kupujących w internecie ceni sobie również możliwość odbioru osobistego, dlatego też logistyka dla ecommerce powinna uwzględniać taką możliwość, zwłaszcza w dużych miastach, takich jak Warszawa. Klienci doceniają sprzedawców, którzy dają im szansę zaoszczędzenia na przesyłce i opcję odbioru zamówionego produktu w wolnej dla siebie chwili. W niektórych przypadkach to właśnie odbiór osobisty jest czynnikiem decydującym o zakupie w danym sklepie, szczególnie gdy w sieci znaleźć można ten sam asortyment oferowany w wielu miejscach jednocześnie.
Wysokie standardy pakowania
Pakowanie produktów to bardzo ważny aspekt przy prowadzeniu sprzedaży internetowej. Istotne jest tutaj dostarczenie produktu do klienta w taki sposób, aby w trakcie transportu nie uległ on uszkodzeniu. Wadliwy system pakowania nie tylko oznacza znaczne koszty dla firmy, ale w skrajnych przypadkach uszkodzony produkt może doprowadzić nawet do utraty klienta. Dlatego podstawą jest wybór odpowiedniego opakowania, solidne zabezpieczenie pakunku oraz ogólna staranność i dokładność, żeby zamówiony produkt dotarł do klienta w sposób nienaruszony. W tym celu warto usystematyzować i zoptymalizować proces pakowania, oraz dążyć do ciągłego podnoszenia standardów w tym zakresie.
Przyjazna polityka zwrotów i wymian towaru
Co do możliwości zwrotu towaru zamówionego przez internet, nie podlega ona wątpliwościom, tak bowiem stanowi prawo konsumenta w Polsce. Aby jednak wyróżnić się na rynku, warto dać jeszcze więcej od siebie. Coraz popularniejsze jest wydłużenie terminu zwrotu, aby klient miał więcej czasu na podjęcie decyzji. Niektóre marki internetowe współpracują również z firmami kurierskimi w zakresie zwrotów. W ten sposób klient może zamówić przyjazd kuriera, który w wybranym czasie odbierze towar, a następnie dostarczy do sprzedawcy. Tego typu możliwości sprzyjają szybszej decyzji o zakupie, gdyż klient nie martwi się utratą czasu czy pieniędzy przy ewentualnym zwrocie lub wymianie zamówionego produktu.