Konwencjonalne metody sprzedaży zaczerpnięte z dobrze znanych galerii handlowych w połączeniu z nowoczesnymi technologiami internetowymi wykreowały rynek ułatwiający kontakt między sprzedawcami a kupującymi. Handel tradycyjny i elektroniczny wzajemnie się uzupełniają. Pomimo, że ten pierwszy wciąż jest bardziej preferowanym sposobem dokonywania transakcji przez polskie społeczeństwo, to coraz częściej odwiedzane są sklepy online – blisko połowa polskich internautów robi już zakupy w sieci.
Ogranicz dostępny wybór
Andrew McAfee, który prowadził wykłady m.in. w Harvard Business School, twierdzi, że zbyt duży wybór może wywołać paraliż decyzyjny. Jesteś w restauracji i przeglądasz kartę dań. Masz do dyspozycji blisko 40 pozycji. Zdezorientowany opuszczasz lokal i kończysz w budce z kebabem, gdzie do wyboru masz jedynie kurczaka albo baraninę.
Podobne zjawisko występuje również w sklepach internetowych. W jaki sposób możesz pomóc klientom dokonać wyboru? Określ, po które produkty konsumenci sięgają najczęściej i te proponuj. Pozostałe wyeliminuj z oferty, dzięki temu unikniesz braku działania ze strony użytkowników. Stosuj kontrast oferując dostępne rozwiązania. Kiedy zależy ci na sprzedaniu określonego towaru, zestaw go z drugim, mniej atrakcyjnym. W ten sposób zwiększysz szansę na wybranie przez klienta towaru, który faktycznie chcesz sprzedać, a klient będzie czuł, że podjął właściwą decyzję.
Używaj materiałów wideo
Kupujący lubią dobre produkty, które są pięknie opakowane. Sposób prezentacji jest ważnym elementem, który może sugerować dbałość o szczegóły i decydować o zakupie. Obok zwyczajnych zdjęć w wysokiej jakości i teksów opisujących korzyści warto posłużyć się klipami wideo omawiającymi przedmiot sprzedaży.
Istnieją co najmniej trzy ważne powody, dla których powinieneś używać materiałów wideo. Po pierwsze, film pobudza wszystkie zmysły, dlatego klientom łatwiej jest identyfikować się z produktem i dokonać zakupu. Po drugie, prościej dla klientów jest obejrzeć jednominutowy klip niż przeczytać trzy linijki tekstu. Po trzecie, ciekawość skłania do kliknięcia przycisku „play” i powoduje większy ruch na stronie. Filmy zawierające wypowiedzi ekspertów czy opinie użytkowników są szczególnie sugestywne.
Stosuj cross sell i up sell
Te dwie techniki mogą pomóc w zwiększeniu sprzedaży. Cross sell to metoda polegająca na proponowaniu kupującym dodatkowych produktów, które są powiązane z tymi znajdującymi się już w koszyku. Przykład. Klient kupił smartfona, a sprzedawca proponuje etui.
Up sell to oferowanie droższego i bogatszego rozwiązania niż to, którym klient jest zainteresowany. Przykład. Handlowiec w salonie samochodowym sugeruje zainteresowanemu wybór auta o wyższym standardzie wyposażenia. W wirtualnym świecie te metody z sukcesem wykorzystywane są głównie w księgarniach wysyłkowych i branży odzieżowej. Zaobserwuj, jak buduje ofertę np. Empik. Być może w ten sposób zainspirujesz się do wprowadzenia skutecznych zmian.
Daj się polubić
Zaufanie i wiarygodność sklepu internetowego determinują fakt, czy klient zostawi w nim pieniądze, czy też kliknie w stronę innego. Dzięki badaniu przeprowadzonemu przez Gemius dla e-Commerce Polska wiadomo, co jest istotne dla konsumentów, a dzięki czemu przedsiębiorcy mogą zyskać ich zaufanie. 49 proc. pytanych wskazuje na widoczność opinii innych użytkowników. Dla 40 proc. ważne jest dokonywanie płatności przy odbiorze produktu. Trzecie miejsce zajmuje możliwość zwrotu towaru, które podaje 36 proc. badanych.
Sklepy stacjonarne gwarantują konsumentom kontakt z „żywym” sprzedawcą, dlatego łatwiej jest pokonać opór przed zakupem. Sklepy online powinny udostępniać adres siedziby firmy oraz pokazać „ludzką twarz” przez opublikowanie np. zdjęć pracowników wraz z ich krótkimi opisami. W ten sposób odwiedzający poczują się bezpieczniej.
Przeciwdziałaj porzuceniom koszyka
Najczęstsze przyczyny porzucania pełnych koszyków przez konsumentów to niespodziewany koszt dostawy i nieakceptowany sposób płatności. Z badania przeprowadzonego przez Gemius wynika, że dla 69 proc. ankietowanych niższy koszt dostawy był czynnikiem, który skłonił ich do zakupu. Jeśli jesteś w stanie zrezygnować z opłaty za dostawę, to weź to pod uwagę, albo zaproponuj klientom darmową przesyłkę w zamian za zakup dodatkowego produktu.
Udostępnianie różnych metod płatności jest ważne, ponieważ konsumenci mogą mieć np. negatywne doświadczenia z płatnościami internetowymi albo nie posiadają rachunku bankowego. Sklepy internetowe, które na własnej witrynie umieściły logotypy banków, po kliknięciu którego klient trafił na stronę bankowości elektronicznej, odnotowały więcej szybkich transakcji internetowych. Daj klientom możliwość zapłaty przy odbiorze, a zyskasz dodatkowych użytkowników.
Reklamuj się nowocześnie
Content marketing polega na budowaniu relacji dzięki tworzeniu i dostarczaniu interesujących i przydatnych treści dla klientów. Takimi narzędziami są m.in. darmowe ebooki, czy szkolenia wideo, artykuły i posty w serwisach społecznościowych. Przedsiębiorstwa prowadzące własny blog firmowy uzyskują większy ruch na stronie niż firmy, które tego nie robią – wynika z informacji podanych przez agencję interaktywną HubSpot. Jak stosować content marketing w celu pozyskania klientów? Magda i Grzegorz prowadzą sklep internetowy, w którym sprzedają akcesoria kuchenne. Na stronie umieszczają materiał wideo przedstawiający, w jaki sposób samodzielnie przygotować sushi. Zainteresowany uzyskuje dostęp do filmu po zapisaniu się do newslettera, na który Grzegorz i Magda mogą przesyłać oferty handlowe. Ciągła optymalizacja elementów strony internetowej pod kątem generowanego na niej ruchu jest podstawą dobrze funkcjonującego punktu sprzedaży online. Proces zaczynający się w momencie, w którym klient znajdują się na stronie głównej, aż po wygenerowanie wiadomości z zamówieniem i obsługą posprzedażową, powinien być w pełni kontrolowany. Jako przedsiębiorca działający w branży e-commerce powinieneś być klientem wielu innych sklepów internetowych, aby zaobserwować skuteczne schematy, które możesz powielić oraz wyeliminować te, które mogą przynieść straty. Aż 81 proc. użytkowników wskazuje jako ważny czynnik dla decyzji o powtórnym dokonaniu zakupu, pierwsze wrażenie. A każde kolejne powinno być co najmniej tak samo dobre
Artykuł napisany przez Adama Sawickiego