Outsourcing procesów logistycznych jest dziś bardzo popularny. Na polskim rynku nie brakuje firm logistycznych, ale nie każda będzie dobrym partnerem biznesowym. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, wybierając firmę logistyczną.
Możliwości firmy logistycznej
Solidna firma logistyczna jest w stanie zagwarantować kompleksową ofertę swojemu kontrahentowi biznesowemu. Obok magazynowania towarów, mowa także o kompletowaniu zamówień i ich transporcie (np. Warszawa – Gdańsk czy Warszawa – Berlin) oraz obsłudze posprzedażowej (np. zwroty). Nie wszystkie firmy logistyczne oferują pełen wachlarz usług – niektóre ograniczają się jedynie do oferowania transportu. Aby współpraca z wybraną firmą logistyczną układała się poprawnie, przedsiębiorca powinien uwzględnić zarówno swoje aktualne, jak i przyszłe potrzeby.
W przypadku, gdy przedsiębiorca oczekuje jedynie odciążenia w zakresie transportu, firma logistyczna powinna oferować kompleksową obsługę. W tym przypadku obsługa łańcucha dostaw oznacza wykorzystanie różnych rodzajów transportu (drogowego, lotniczego, morskiego), pomoc w jego zorganizowaniu oraz przygotowaniu dokumentów (choćby do odprawy celnej).
Powierzchnia magazynowa i flota pojazdów
Aby sprawnie działać i oferować usługi na wysokim poziomie, firma logistyczna musi dysponować powierzchnią magazynową oraz flotą pojazdów. Bardzo ważne jest, aby zarówno magazyny, jak i pojazdy były przystosowane do przewozu określonych produktów. Jeżeli przedsiębiorca zajmuje się produkcją np. jogurtów czy mleka, to wybrana przez niego firma logistyczna musi dysponować m.in. pojazdami wyposażonymi w chłodnie. Nie wszystkie firmy logistyczne przewożą też ładunki ponadgabarytowe.
Aby wybrać dobrą firmę logistyczną, warto zwrócić uwagę, czy specjalizuje się ona w przewozie określonych produktów. Wskazówką w tym zakresie będą dotychczasowi klienci firmy.
Czy cena ma znaczenie?
Bez wątpienia wielu przedsiębiorców zwraca uwagę na cenę oferowanej usługi. Firmy logistyczne starają się być konkurencyjne, ale najlepsze nie pozwalają sobie na obniżanie cen. Dlaczego? Bo doskonale wiedzą, że za zbyt niską cenę nie będą w stanie zrealizować usługi zgodnie z ustalonymi warunkami. Magazynowanie produktów czy ich przewóz kosztuje – nie zawsze możliwe jest zejście z ceny z zachowaniem dotychczasowej jakości.
Cena nie powinna być wyznacznikiem przy wyborze firmy logistycznej. Zbyt niska powinna wręcz wzbudzić obawy – być może firma logistyczna oszczędza np. na ubezpieczeniu lub podwykonawcach. W takiej sytuacji przedsiębiorca nie może mieć pewności, że jego towar dotrze na czas pod wskazany adres. To zaś może negatywnie przełożyć się na prowadzony przez niego biznes.
Jakie opinie zgromadziła firma logistyczna?
Outsourcing usług stał się niezwykle popularny w drugiej połowie XX wieku i współcześnie dotyczy prawie każdej branży. Firmy logistyczne obecne na polskim rynku mają spore doświadczenie w świadczeniu usług, dzięki czemu najlepsze wyrobiły sobie renomę wśród klientów. Przed wyborem firmy logistycznej warto sprawdzić, jak jej działalność oceniają inni przedsiębiorcy.
Opinie o firmach logistycznych warto potraktować jako wskazówkę. Nie są one najważniejsze, ale mogą przeważyć szalę na rzecz jednej z kilku firm, wśród których wybiera przedsiębiorca. Ponieważ firmy logistyczne zdają sobie sprawę z tego, że dla klientów opinia dotychczasowych kontrahentów ma znaczenie, chętnie udostępniają np. rekomendacje. O tym, że dana firma logistyczna jest rzetelnym partnerem biznesowym, mogą też świadczyć przyznane jej certyfikaty i pozytywna historia w rejestrach dłużników, np. BIK.