Blog

Sprzedaż alkoholu w Polsce coraz mniej opłacalna. Firmy stawiają na eksport

Szukaj

Ostatnie wpisy

Rentowność sprzedaży alkoholu w Polsce oscyluje w tym roku w okolicy 5–7 proc. Za granicą dochodzi do 40 proc. To sprawia, że coraz więcej producentów stawia na sprzedaż poza Polską. Jak wylicza Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, w tym roku za granicę wysłanych zostanie 24 mln l 100-proc. alkoholu wyprodukowanego w Polsce, czyli o 9 proc. więcej niż przed rokiem – czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.

ERiGŻ szacuje, że w tym roku wyprodukowanych zostanie 125,7 mln l alkoholu. 

Tradycyjnie największymi odbiorcami napojów spirytusowych wytwarzanych w naszym kraju są Francja, gdzie trafia 4,2 mln l, i USA z 3,1 mln l. Pozycja alkoholi z Polski na wielu zagranicznych rynkach została już ugruntowana. Dowodem na to są wysokie pozycje polskich marek w światowych rankingach. W corocznym zestawieniu amerykańskiego magazynu „Shanken’s Impact” (poświęconego alkoholowi) Żubrówka plasuje się już na trzeciej pozycji wśród globalnych marek wódki, ustępując pola jedynie markom Smirnoff i Absolut.

Producenci szukają nowych kierunków, ponieważ są kraje w Europie, w których sprzedaż alkoholu wytwarzanego nad Wisłą jest coraz trudniejsza. Przykładem mogą być Węgry. – Spadki sprzedaży na jednym rynku branża stara się nadrobić wzrostem eksportu na innym lub wejściem w nowy rejon świata – mówi nam Ryszard Woronowicz ze Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Dzięki tej determinacji wynik ogólny w eksporcie jest na plus – dodaje.

– Realizowanie wzrostów sprzedaży w kraju jest wręcz niemożliwe. Przeszkadza wysoki fiskalizm, w tym zwłaszcza podatek akcyzowy od wyrobów spirytusowych, który w połączeniu z walką cenową o klienta sprawia, że rentowność na biznesie jest coraz mniejsza – komentuje Grzegorz Ślak, prezes zarządu Akwawit-Polmos. Po wejściu w życie nowelizowanej obecnie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi popyt na alkohol w kraju może się jeszcze zmniejszyć. Gminy będą bowiem mogły wprowadzać ograniczenia w wydawaniu koncesji na sprzedaż trunków.

Żródło: www.portalspozywczy.pl