Blog

Krajowy transport całopojazdowy

Szukaj

Ostatnie wpisy

Do przewozu ładunków standardowych, wielkogabarytowych, nietypowych, neutralnych czy niebezpiecznych wykorzystywany jest transport całopojazdowy. FTL to jego skrót z języka angielskiego, który oznacza Full Truck Load. Decydujący się na niego klient płaci za całą powierzchnię ładunkową i może ją dowolnie wykorzystać. Jeśli zależy mu na zwiększeniu bezpieczeństwa towaru – przy wynajęciu całej naczepy zakłada się plombę. Zrywa się ją dopiero w momencie rozładunku.

Z tą formą transportu wiąże się optymalizacja kosztów operacji logistycznej oraz mniej formalności. Ponadto uproszczona jest wycena usługi. Dobór pojazdu dopasowanego do indywidualnych potrzeb, a także brak przestojów i konieczności przeładunków, sortowania na trasie daje dużą oszczędność czasu. To również wpływa na ich bezpieczeństwo i znacznie zmniejsza ryzyko ewentualnych uszkodzeń.
Wybór transportu całopojazdowego pozwala także precyzyjnie zaplanować optymalną drogę przewozu i termin dostawy pod wskazany przez zleceniodawcę adres.

Na czym polega transport całopojazdowy?

W tym przypadku ładunek pochodzi od jednego nadawcy, a przewóz realizowany jest do konkretnego adresata, co upraszcza logistykę tego procesu. Przewożony towar zajmuje z reguły całą powierzchnię transportową. Zazwyczaj pakowany jest na palety (przyjmuje się, że do wypełnienia pojazdu potrzebnych jest ich 10.), choć wykorzystuje się także skrzynie oraz kontenery kartonowe.

Ponieważ transport całopojazdowy odbywa się znacznie szybciej niż w przypadku np. drobnicowego, dedykowany jest podmiotom, którym zależy na jak najkrótszym czasie realizacji usługi. Dlatego ta forma przewozu z reguły stosowana jest w przypadku przewozów towarów o określonej dacie przydatności, do których zaliczają się np. artykuły spożywcze czy niektóre wyroby farmaceutyczne. W tym przypadku dłuższy okres przewozu mógłby negatywnie wpłynąć na ich jakość.

Transport całopojazdowy jest rozwiązaniem korzystnym dla:

  • kierowców – mają mniej pracy podczas załadunku i rozładunku oraz przy zabezpieczeniu towaru,
  • przedsiębiorstw transportowych – proces logistyczny jest prostszy, bez awizowania, fakturowania czy oczekiwania w miejscach licznych załadunków i rozładunków,
  • zleceniodawców – korzystają oni z najszybszego wariantu transportu.

Przy wycenie usług pod uwagę bierze się, czy firma transportowa ma do czynienia z tzw. konwencjonalnymi przesyłkami, czy też towarami wymagającymi zastosowania specjalnych środków ostrożności, specjalistycznego sprzętu itd. Na koszt wpływa również długość trasy oraz forma dostawy (zwykła lub ekspresowa).
Z racji tego, że na co dzień zajmujemy się ulepszeniem usług logistycznych, ich zarządzaniem, chętnie przeanalizujemy sytuacje naszych klientów i podpowiemy optymalne rozwiązania! Zapraszamy do współpracy!