Promocja to jedno z głównych działań marketingowych, dzięki którym można znacząco zwiększyć poziom sprzedaży. W wielu branżach istotne znaczenie mają materiały promocyjne, które przyciągają wzrok i zachęcają potencjalnych klientów do sięgnięcia po konkretny produkt. Możliwości w tym zakresie jest wiele i warto dostosować indywidualnie podjęte środki do rodzaju prowadzonej działalności. Jednak równie istotna jest logistyka materiałów promocyjnych, dzięki której szybko i sprawnie można nadążać za zmieniającym się rynkiem, a więc w rezultacie, być o krok przed konkurencją.
Rodzaje materiałów promocyjnych
Tak naprawdę materiały i gadżety promocyjne mogą przybierać rozmaity charakter i zależeć od konkretnej branży. Podzielić można je jednak przede wszystkim na:
- materiały promocyjne dołączone do produktów,
- materiały POS (point of sale).
Do tych pierwszych należeć będą: wszelkie ulotki, gratisy, specjalne opakowania czy kupony promocyjne, a zatem wszystkie elementy promocyjne związane bezpośrednio z produktem. Natomiast materiały POS służą promocji na terenie miejsca sprzedaży. Najpopularniejsze spośród nich to: stojaki reklamowe, katalogi, ulotki, broszury, naklejki czy wobblery. Wybór jest więc ogromny i można swobodnie zainwestować w taki rodzaj materiałów promocyjnych, który idealnie będzie współgrał z asortymentem oraz oczekiwaniami grupy docelowej.
Logistyka materiałów promocyjnych
Działania logistyczne w zakresie dystrybucji materiałów promocyjnych zależą w dużej mierze od skali działalności i obszaru, na którym prowadzi się sprzedaż. Oczywiście łatwiej jest małym firmom, których miejscem działania jest lokalny rynek, na przykład Warszawa. Bez względu na rodzaj branży, logistyka materiałów promocyjnych w obrębie jednego miasta wciąż jest zadaniem wymagającym, jednak łatwiejszym do sprawnego opanowania. Problem zaczyna się w momencie, gdy działa się na szerszą skalę, a decyzja o konkretnej formie promocji oznacza, że materiały promocyjne bądź specjalne serie produktów trzeba dostarczyć w różne miejsca w Polsce. Oczywiście wszelkie promocyjne materiały trzeba również odpowiednio przechowywać, dlatego też konieczne jest posiadanie dodatkowej przestrzeni bądź magazynu. Materiały promocyjne mają również to do siebie, że bardzo szybko mogą ulec dezaktualizacji. Wówczas rodzi się konieczność utylizacji niepotrzebnych już zapasów. Jest to tylko kilka z najważniejszych aspektów logistycznych, jeśli chodzi o dystrybucję materiałów promocyjnych. Warto mieć jednak na uwadze, że to właśnie od sprawnej obsługi logistycznej zależeć może skuteczność tego typu działań marketingowych.