Blog

Outsourcing logistyczny. Czy warto wydzielać procesy usług logistycznych?

Outsourcing jest rozwiązaniem coraz częściej stosowanym przez firmy. Polega na przekazaniu niektórych obowiązków specjalistycznej firmie zewnętrznej. Co najistotniejsze, outsourcing nie polega na przekazywaniu jednorazowych zleceń, a raczej długofalowej i stałej współpracy. Działania mogą mieć charakter całościowy lub selektywny. W przypadku pierwszej możliwości firma zewnętrza obsługuje cały dział przedsiębiorstwa, jeśli zaś zostanie jej powierzony outsourcing selektywny, zlecający określa obszar działania i rodzaj powierzanych danych.

Outsourcing najczęściej dotyczy księgowości i logistyki

Firmy zlecające najczęściej współpracują z przedsiębiorstwami zewnętrznymi w zakresie księgowości i logistyki. Często zlecane są również zadania z dziedzin kadrowych, administracji, audytu wewnętrznego, IT, zarządzania dokumentami, hostingu i marketingu.

Niewątpliwie działem, który może zostać oddelegowany, są zakupy. W przypadku outsourcingu zakupów musi być zachowany jednak warunek, że działalność ta nie jest głównym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstwa, a jej niepowodzenie nie zwiększy ryzyka działania firmy. Jest to poniekąd związane z ryzykiem wybrania firmy logistycznej, która może okazać się niekompetentna lub zarządzanie działem zakupowym będzie dla niej za dużym wyzwaniem.

Warto jednak przeanalizować tę możliwość, bowiem (zwłaszcza mniejszym firmom), może ona przynieść wymierne korzyści. Outsourcing zakupowy pozwala osiągnąć oszczędności poprzez zmniejszenie kosztów administracyjnych związanych z funkcjonowaniem wewnętrznego działu, obniżenie kosztów zakupów czy poprawę zgodności zamówienia z dostawą.

Outsourcing oferuje przedsiębiorstwu liczne korzyści

Outsourcing umożliwia rozwijającemu się przedsiębiorstwu skupić się na celach i zadaniach, które wzniosą jego działalność na wyższy stopień opłacalności ekonomicznej. Delegując niektóre prace, specjalistyczne działania będą znacznie lepiej i szybciej wykonane przez eksperta, niż przyuczanego pracownika wewnętrznego. Z pomocą firmy logistycznej, można zredukować koszty zakupu i serwisowania niezbędnego sprzętu oraz ograniczyć nakłady szkoleniowe i na utrzymanie pracowników. Korzyściami, jakie oferuje outsourcing, jest też możliwość współpracy z najlepszymi specjalistami w swojej dziedzinie, co da nie tylko fachową wiedzę na wyciągnięcie ręki, ale również wprowadzi możliwość wdrażania nowoczesnych procesów w funkcjonowanie firmy. Outsourcing pozwala zatem na efektywną optymalizację działania firmy i – finalnie – na osiągnięcie lepszego wyniku finansowego.

Przeciwnicy outsourcingu twierdzą, że zlecanie firmie zewnętrznej pewnych prac, które umożliwiają jej wgląd w bazy danych, listy klientów czy dokumentację z poufnymi informacjami, może być ryzykowne. Warto więc dokładnie i konkretnie sprecyzować potrzeby firmowe oraz dokonać gruntownej analizy jakości oferowanych usług, a także rzetelnie przygotować umowę przekazania danych. To choć w minimalnym stopniu ochroni firmę przed nieuczciwą konkurencją i działaniami skierowanymi przeciwko zleceniodawcy. Liczy się tu również nieposzlakowana opinia o firmie.

Godna zaufania firma logistyczna

Jak wiadomo, w firmie znajdują się wysoce specjalistyczne działy, które z powodzeniem mogą obsługiwać firmy outsourcingowe. Dzięki temu przedsiębiorca zyskuje pewność, że poszczególne zadania wykonywane są przez ekspertów dysponujących niezbędną wiedzą, doświadczeniem oraz umiejętnościami. Pracownicy firmy zewnętrznej, wyspecjalizowani w danej branży, wykonają zadanie precyzyjnie i zgodnie z najnowszymi rozwiązaniami. Co ważne, wybierając operatora logistycznego, trzeba zachować dużą ostrożność. Podstawą współpracy jest w tym przypadku zaufanie, dlatego należy wybrać profesjonalną firmę, która zatrudnia najlepszych specjalistów. Dzięki temu zyskujemy pewność, że przekazane procesy i zadania wykonane będą solidnie i terminowo.