Blog

Efektywne zarządzanie zwrotami

Sprzedaż internetowa wciąż wzrasta. Jednak na jej drodze pojawiają się też co raz to nowe przeszkody.  Wyzwanie jakie stanowi  kompletacja zróżnicowanych zamówień w e-handlu, powoduje, iż wiele firm zmaga się z problemem wysokiej liczby zwrotów  (czasami ich liczba dochodzi nawet do 50 proc.).

Według raportu przygotowanego przez HRC Advisory, sposób w jaki należy postępować ze zwrotami, a także zarządzanie nimi stanowi jedno z głównych wyzwań dla branży e-commerce. Potrzebne są do tego nowoczesne systemy IT i niebanalne rozwiązania magazynowe. Sprawa ta ma ważne znaczenie ponieważ szacuje się, że nieumiejętność prawidłowego zarządzania zwrotami potrafi zmniejszyć zysk w  e-handlu nawet o 30%.

Zgodnie z aktualnymi przepisami prawa, kupujący on-line mogą odstąpić od umowy w terminie 14 dni. Branża przyzwyczaiła e-konsumentów do bezpłatnych przesyłek za zakupiony produkt. Nic w tym dziwnego zatem, że klienci oczekują teraz od e-sklepów, że te wezmą na siebie ewentualne koszty za zwrot odesłania zakupionego towaru.

Darmowy zwrot jest zazwyczaj nieodłącznym elementem funkcjonowania dużych sklepów, to dla średnich i małych przedsiębiorstw takie rozwiązanie może dostarczyć wiele kłopotów. Szacując koszty wprowadzenia takiego zwrotu należy wyliczyć średni roczny lub miesięczny odsetek tego rodzaju operacji obsługiwanych przez dany sklep.

 

Korzystny, funkcjonalny i najlepiej bezpłatny zwrot zakupionego towaru to newralgiczna wartość, której klienci oczekują od e-sklepów Wyniki badania Blue Media wskazują, że dla ponad jednej trzeciej nabywców nabywających produkty on-line możliwość szybkiego i prostego zwrotu towaru to jeden z bazowych czynników jaki brany jest pod uwagę przy wyborze danego sklepu.

W ciągu roku odsetek osób, które zwracają na to uwagę, wzrósł o 3 punkty procentowe.

Przyspieszając i upraszczając obsługę zwrotów oferowane są już gotowe rozwiązania. Pozwalają one na m.in.  zwrot pieniędzy także w przypadku, kiedy konsument zwrócił tylko część towarów z zamówienia, czy zmianę kanału zwrotu (np. w przypadku, kiedy klient nie korzysta już z danego banku, karty czy aplikacji). W ramach płatności Online BM, odbywa się to używając dedykowany panel administracyjny, poprzez specjalny serwis, który można połaczyć z dowolnym dedykowanym oprogramowaniem.

Zwrot  pieniędzy nie wydaje się problemem technicznie trudnym do zrobienia, o tyle gorzej jest z fizycznym zwrotem produktu i jego ponownym wprowadzeniem do obrotu.

Dedykowanym rozwiązaniem automatyzującym procesy zwrotu lub wymiany towaru mają bardzo popularne teraz paczkomaty.

Rozwiązując z punktu technicznego problem zwrotów, przydatne okazują się nowoczesne sortery. Zadaniem osób, które zarządzają magazynami jest to, aby zwrócony towar jak najszybciej ponownie wprowadzić do obrotu.

Jeden z „systemów zwrotowych” wykorzystuje technologię Put-to-Light oraz szybkobieżny sorter. Z kolei w innym znajdują zastosowanie możliwości automatycznego składowania i wydawania towarów zwanego Multishuttle, połączonego z ergonomicznymi stanowiskami kontroli jakości zwracanych towarów. W innym rozwiązaniu stosuje się system sortowania  umożliwiający przenoszenie towarów za pomocą podwieszanego systemu przenośników.

System pozwala na przechowywanie towarów w dynamicznych pętlach kompletacji, które sprawiają, że są one bardzo szybko dostępne po wywołaniu nowego zamówienia przez system zarządzania magazynem (przekazanie towarów do stacji pakowania).

Żródło https://trans.info/pl/e-commerce-czyli-zwroty-pod-szczegolna-opieka-599bfc04bd04fa394f8b4760-65908